تصویری جدید از مریخ یخ زده

0
130




ایران اکازیون:یکی از موارد جالبی که سیاره سرخ را اسرارآمیز کرده، مسیرهای مارپیچی کلاهک های یخی در قطب جنوب آن است.  در جدیدترین تصویر دیدنی از این سیاره، دانشمندان ناسا با استفاده از مدارگرد مریخ اکسپرس آژانس فضایی اروپا پوشش یکدست سفید یخی در قطب جنوبی آن به ثبت رسانده اند، این خطوط یخی به طرز شگفت آوری از مرکز به سمت بیرون امتداد و شکسته شکسته شده اند.

لایه‌های ضخیم یخی در بخش مرکزی قطب جنوبی همواره وجود دارند و موجب تغییر و تحولات جوی در مریخ شده‌اند. سرمای وحشتناک زمستان با این موج یخی بیش از پیش دمای مریخ را کاهش داده به‌طوری که به ۱۵۳- درجه سلسیوس می‌رسد. دی‌اکسیدکربن یخ بسته، لایه‌ای عمیق و بسیار گسترده از پوششی سفید رنگ ایجاد کرده است. توفان‌هایی با سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت بر سطح مریخ، خاک و هر آنچه را که در تیررس‌اش قرار گیرد به‌راحتی درمی‌نوردد.

mars-south-pole-original

صفحات بزرگ یخی روی زمین اساساً به‌وسیله جریان یخ شکل می‌گیرند، اما در مریخ نیروهای دیگری دخیل بوده و در نهایت منجر به تشکیل کلاهک‌های یخی قطبی در جنوب شده‌اند.  دانشمندان نظریه‌های فراوانی را درباره نحوه شکل‌گیری و پیدایش آن‌ها ارائه داده‌اند. یکی از این نظریه‌ها، این مسیرها را تحت عنوان رشته‌های سیاره‌ای معرفی کرده است. یخ‌های نزدیک‌تر به قطب نسبت به یخ‌های دورتر آهسته‌تر در حرکتند که موجب شکسته شدن یخ نیمه جامد می‌شود.

تا پیش از ارسال تصاویر جدید، دانشمندان تصور می‌کردند کلاهک یخی شمال مریخ از لایه‌های صاف و یکنواخت شبیه کیکی لایه‌ای تشکیل شده است اما تصاویر جدید نشان داد مسیرهای مارپیچی حاصل فرسایش بادی است که با قدرتی فوق‌العاده زیاد خاک را می‌شکافد و پیش می‌رود. لایه‌های یخی مریخ نیز به‌قدری عمیق هستند که تا عمق ۱۶۰ کیلومتری در سیاره سرخ وجود دارند.

Read More : http://www.extremetech.com/extreme/165866-the-south-pole-of-mars

http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2013/09/02/astrophoto_mars_south_pole_by_mars_express_spacecraft.html

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA