دانشمندان معتقدند زمان ارتباط با بیگانگان فضایی فرا رسیده است!

0
153




ایران اکازیون:دانشمندان می‌گویند وقت آن رسیده بشر فعالانه تلاش کند با موجودات هوشمند فضایی ارتباط برقرار کند و به این منظور پیام‌هایی جهت شناسایی نشانه‌های حیات بیگانه به فضا ارسال کند– البته به شرط آنکه عموم مردم موافق باشند.

دانشمندان در صدد ارسال سیگنال به بیگانگان هوشمند فضایی هستند.
دانشمندان در صدد ارسال سیگنال به بیگانگان هوشمند فضایی هستند.

محققان مؤسسه جستجوی هوش فرا زمینی در نشست انجمن پیشبرد علم آمریکا در سن‌ خوزه ضمن طرح این پیشنهاد گفته‌اند باید به محتوای پیامی که ساکنان زمین می‌خواهند به فضا بفرستند فکر کرد. این محققان بیش از ۳۰ سال است با تلسکوپ‌های رادیویی دنبال پیام یا نشانه‌ای از موجودات هوشمند فضایی می‌گردند که البته تلاشی بی‌نتیجه بوده است.

سث شوستاک، مدیر مؤسسه جستجوی هوش فرا زمینی(SETI) می‌گوید: «بعضی از ما در مؤسسه طرفدار نگرش ‘فعالانه’ایم. معتقدیم به‌جای گوش دادن صرف، باید چیزهایی هم به سوی ستاره‌های نزدیک پخش کنیم، بلکه کسی را بیدار کند، یا احیانا پاسخی بگیریم.» گروهی دیگر می‌گویند اینکه همه را از وجودمان باخبر کنیم، ممکن است خطرناک باشد. خود آقای شوستاک به این امر معترف است و می گوید:« خیلی‌ها با نگرش فعالانه مخالف‌اند چون خطرناک است. مثل این است که وسط جنگل فریاد بزنی. وقتی نمی‌دانی دور و برت چه خبر است، بهتر است سروصدا نکنی. کسی دلش نمی‌خواهد روی سنگ قبرش بنویسند ‘کسی که باعث شد موجودات فضایی زمین را نابود کنند.»

تصویری از "ست شوستاک" مدیر مؤسسه جستجوی هوش فرا زمینی(SETI)
تصویری از “ست شوستاک” مدیر مؤسسه جستجوی هوش فرا زمینی(SETI)

از دیگر موضوعاتی که در نشست محققان طرح شد این بود که اگر قرار باشد برای موجودات فضایی پیام بفرستیم، باید چه بفرستیم؟ بعضی‌ها معتقد بودند باید نسخه‌ای تر و تمیز از تاریخ بشر بفرستیم، دستاوردها را پر رنگ کنیم و قسمت‌های منفی را دربیاوریم – مثل مصاحبه کاری، یا اولین قرار با کسی که ازش خوش‌مان آمده. اما دکتر شوستاک با این نظر مخالف است. می‌گوید تنها راه علاقمند کردن موجودات فضایی این است که خودمان باشیم. وی گفت: « نظر من این است که اینترنت را بفرستیم – همه‌اش را – چون اگر اطلاعات زیاد باشد ممکن است چیزی دستگیرشان بشود.»

این در حالیست که محققان ارشد از جمله استیون هاوکینگ در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند که این کار ممکن است برای حیات زمین تهدیدکننده باشد. هاوکینگ کاملا به وجود حیات فرازمینی اعتقاد دارد اما معتقد است که برقراری ارتباط با آنها می‌تواند مشابه کشف آمریکا توسط کریستف کلمب باشد که برای اهالی بومی این قاره نتایج خوبی نداشت.

تصویری از تلسکوپ رادیویی آرسیبو
تصویری از تلسکوپ رادیویی آرسیبو

 در سال ۱۹۷۴ از یک تلسکوپ رادیویی در پورتوریکو برای ارسال بزرگترین پرتو تاریخ به درون کهکشان استفاده شد. این انتشار توسط تلسکوپ رادیویی آرسیبو انجام شد و حاوی یک تصویر ساده به مقصد خوشه‌های در فاصله ۲۱ هزار سال نوری بود. در صورت تائید، تلسکوپ‌های رادیویی به ارسال و بازتاب نور رادیویی از سیاره به سوی سیستم‌های ستاره‌ای دیگر و مشاهده طولانی‌ترین طول موج نور خواهند پرداخت. نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید باید برای موجودات فضایی پیام فرستاد؟ چه پیامی؟

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: dailymail , BBC , phys

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA