در مریخ برف می‌بارد –

0
159




ایران اکازیون:اگر روزی پای بشر به مریخ برسد، باید خود را برای طوفان‌های برفی شبانه آماده کنند، طوفان‌های برفی که براساس داده‌های مترولوژیکی به دست آمده از سیاره مریخ، در طول شب‌ ایجاد می‌شوند.

به گزارش بیگ بنگ بله نقل از همشهری، شبیه‌سازی‌هایی که در گذشته انجام شده‌ بودند نشان داده‌اند که مریخ در گذشته‌های دور و در دوران پر‌آبی‌اش طوفان‌های برفی زیادی را تجربه کرده‌ است و فرودگر فونیکس نیز در سال ۲۰۰۸ شاهد بارش خفیف برف در این سیاره بود. با این همه شواهد زیادی وجود دارند که می‌توانند ثابت کنند در مریخ هنوز طوفان‌های شدید برفی رخ می‌دهند.

به گفته محققان دانشگاه پی‌یر و ماری کوری در پاریس، این اولین‌ باری است که شواهدی مبنی بر وجود طوفان‌های برفی یا فوران‌های ریزذرات یخی در این سیاره به دست آمده‌ است. محققان با تجزیه و تحلیل داده‌ها درباره ابرهای یخی مریخی که طی دهه‌های گذشته توسط دو مدارگرد مریخی و فرودگر فونیکس به زمین ارسال شده‌اند موفق به کشف این طوفان‌های برفی شده‌اند.

ذرات یخی در جریان‌های قدرتمند باد به دام افتاده و با سرعتی چند‌ صد برابر سریعتر از آنچه از رصد‌های فونیکس پیش‌بینی شده‌ بود، به سطح مریخ فرو می‌بارند. به گفته دانشمندان اگرچه این طوفان‌ها شدیدند، اما برای اینکه برف بتواند روی سطح سیاره بنشیند باید از فاصله‌ای نزدیک‌تر به سطح سیاره ببارد. به گفته دانشمندان، شبیه‌سازی‌های انجام شده از اتمسفر مریخ و ابرهای آن از جزئیات بسیار دقیق برخوردار است. مانند زمین، این ابرهای پویا نقشی کلیدی در چرخه آب به عهده دارند و می‌توانند بر فعالیت‌های بشر روی سطح سیاره اثرگذار باشند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Geoscience منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newscientist.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA