سیر تکاملی انفجار ستاره ای عظیم + ویدئو

0
180




ایران اکازیون:ناسا ویدیویی از انفجار ستاره ۸۳۷ V را که به‌وسیله هابل گرفته شده است را منتشر کرد. این ستاره هنگام انفجار باعث انتشار گرد و غبار فراوانی در فضای کیهانی شده است که باگذشت زمان از انفجار نخست، ابرهای گازی شکل چهره‌ای زیبا به این ستاره منفجر شده بخشیده‌‌اند.

این تصاویر سیر تکاملی انفجاری عظیم را در ستاره سرخ V838 نمایش می‌دهند.
این تصاویر سیر تکاملی انفجاری عظیم را در ستاره سرخ V838 نمایش می‌دهند.

به گزارش بیگ بنگ، پیش از انفجار، این ستاره متورم شده و به یکی از بزرگترین ستاره‌هایی که تاکنون رصد شده‌اند، تبدیل شد تا حدی که شدت نور آن ۶۰۰ بار درخشان‌تر از نور خورشید شده بود. به‌گفته کارشناسان صحنه انفجار نشان می‌دهد که ستاره مادر سیاراتش را بلعیده است. با انفجار این ستاره، بازتاب نوری گسترده‌ای از آن ایجاد شد که تا فواصل وسیعی از اطرافش را روشن کرد، ستاره‌شناسان می‌گویند انفجار بسیار بزرگ بوده و آن چنان انرژی تولید کرده که باعث روشن شدن فضای کیهانی شده است، در نتیجه تصاویری زیبا و خیره‌کننده ین سحابی که در فاصله ۲۰ هزار سال نوری از ما شده است، توسط تلسکوپ هابل ثبت شده است.

 هابل تصاویر زیبایی از این انفجار گرفته است و کارشناسان می‌گویند تاکنون مشابه چنین انفجاری را ندیده‌اند. محققان گفته‌اند با هر انفجار ابرنواختر در فضای کیهانی، انتشار گرد و غبار گازی شکل می‌تواند لحظاتی دیدنی به‌وجود بیاورد. نور حاصل از انفجار حلقه‌هایی متوالی در اطراف ستاره پدید می‌آورد و شکلی گرداب گونه به‌وجود می‌آید که دارای میدان مغناطیسی قوی است.در زمان انفجارهای کهکشانی، نورحاصل از آن یک میلیون برابر درخشنده‌تر از خورشید است که ستاره‌ها و سیارک‌های کوچک را احاطه می‌کند. این ستاره که بانام علمی ۸۳۷ V شناخته شده در صورت فلکی تکشاخ قرار گرفته که حدود ۲۰ هزار سال نوری با زمین فاصله دارد.

مشاهده ویدئو

در این ویدئو می توانید مجموعه تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ هابل، بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ از انفجار و تلالو ستاره‌ ی بسیار درخشان ۸۳۷ V  را مشاهده کنید. در حقیقت آنچه در این ویدئو می بینید نمایش یک پژواک نوری متحرک از انفجار درخشان ستاره به سمت بیرون بوده که یک میلیون برابر درخشش خورشید است. دانشمندان هنوز نمی‌دانند چه چیز باعث این انفجار شده است. آنها در ابتدا پیش‌بینی کرده بودند که ستاره‌شناسان در حال تماشای یک ابرنواختر یا پالس نوری یک ستاره در حال مرگ هستند. اما این نظریه‌ها پس از کشف اینکه V838 احتمالا یک ستاره جوان بوده،‌ رد شدند.

منبع: dailymail

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA