شبیه سازی کامپیوتری “ستون های آفرینش”+ ویدئو

0
380




ایران اکازیون:یک ستاره شناس با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری روند شکل گیری ساختارهای درون سحابی عقاب که به «ستون های آفرینش» معروف هستند را بازسازی کرد.

این برج بلند 9.5 سال نوری گستردگی دارد، یعنی تقریبا دوبرابر فاصله میان خورشید تا نزدیکترین ستاره به آن.
این برج بلند ۹.۵ سال نوری گستردگی دارد، یعنی تقریبا دوبرابر فاصله میان خورشید تا نزدیکترین ستاره به آن.

به گزارش بیگ بنگ، در سال ۱۹۹۵، تلسکوپ فضایی هابل ناسا چشم خود را به این پرورشگاه ستاره ای درون سحابی عقاب که ابری با شکوه از گاز و غبار چرخاند و تصاویری شگفت انگیزی از این سحابی ثبت کرد. به این جرم کیهانی ستون‌های آفرینش (Pillars of Creation) یا ستون‌های آسمان نیز می گویند. این ستون های عظیم از گازهای میان اختری و ذرات کیهانی تشکیل شده‌اند که در فاصله ۷۰۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی مار قرار دارند. دلیل این نامگذاری این است که گاز و ذره کیهانی در حال آفرینش ستاره‌های جدید هستند و در عین حال نور ستارگان تازه تشکیل شده‌ای که در نزدیکی قرار دارند در حال فرسایش آنها هستند.

اسکات بالفور، یک ستاره شناس در دانشگاه کاردیف بتازگی بر آن شد تا ببیند ستارگان سنگین رده ی O با به دنیا آمدن در یک ابر گازی، چگونه بر این زایشگاه خود اثر می گذارند. از همین رو وی چند هفته وقت گذاشت تا با فشردن فرآیند ۱.۶ میلیون ساله ی یک چنین پدیده ی کیهانی، یک شبیه سازی کامپیوتری از آن پدید آورد. این ویدئو شبیه سازی شده در پهنایی ۲۵ در ۲۵ سال نوری ، چگونگی تاثیر یک ستاره ی بزرگ داغ را در ایجاد ابر گازی و غبار در ساختارهای خرطوم مانند ستون های آفرینش نشان می دهد.

این ستون های اسرار آمیز سحابی عقاب که به صورت نیمه کاره در فضایی از گاز و گرد و غبار پنهان شده اند، شباهت زیادی به تنه یک فیل دارند. این دانشمند معتقد است، این ستون های مرموز بر اثر گازهای بین ستاره ای و بارهای قدرتمند حاصل از تغییر و تحولات شیمیایی ستارگان رده یO خلق شده اند که ۱۶ برابر پر حجم تر از خورشید هستند و درجه حرارت آنان به بیش از ۳۰ هزار درجه سانتیگراد می رسد. دانشمندان ناسا بر این باورند ایجاد حباب های حاوی گاز و ابرهای فشرده این نوع اجرام کیهانی، بستری مناسب برای تولد سحابی ها و ستارگان خواهند بود.

تصویری نزدیک از ساختارهای ستون آفرینش و برج مخروطی در درون سحابی عقاب
تصویری نزدیک از ساختارهای ستون آفرینش و برج مخروطی در درون سحابی عقاب

ستون های آفرینش در سحابی عقاب قرار دارد، سحابی عقاب یک خوشه ستاره‌ای بازاست که نخستین بار توسط فیلیپ لوئیس دو شوسو (Jean-Philippe de Cheseaux) درسال ۱۷۴۵ کشف گردید. نام آن از شکل عقاب مانند این سحابی گرفته شده است. در این سحابی از یک میلیون سال پیش ستاره‌سازی آغاز شده است. عمر آن ۵.۵ میلیون سال و قطرش در حدود ۷۰ سال نوری است.

 منبع ترجمه: بیگ بنگ / منابع: space , Eagle_Nebula

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA