شکارچی ستارگان به فضا پرتاب شد

0
143




ایران اکازیون:آژانس فضایی اروپا، تلسکوپ فوق پیشرفته «گایا» را برای سرشماری یک میلیارد ستاره کهکشان راه شیری و ترسیم نقشه سه بعدی از آن به فضا پرتاب کرد. این فضاپیما روز پنجشنبه ۱۹ دسامبر توسط موشک سایوز- فریگات در ساعت ۰۹:۱۲ به وقت گرینویچ از مرکز فضایی گویان فرانسه به فضا پرتاب شد تا مأموریت پنج ساله خود را آغاز کند.

article-2526264-1A320A4400000578-636_634x286

این شکارچی ستارگان ۴۲ دقیقه پس از پرتاب راکت چهار مرحله‌ای‌اش، عملیاتش را آغاز کرد و مرکز کنترل ایستگاه فضایی پرتاب موفقیت‌آمیز و مأموریت «گایا» را تأیید کرد.  این فضاپیما پس از سفر سه هفته‌، به یک نقطه گرانشی پایدار در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین خواهد رسید. این مکان، نقطه لاگرانژ زمین- خورشید ۲ یا L2‌ نامیده می‌شود؛ نقاط لاگرانژ (Lagrange points) مناطقی در فضا هستند که فعل و انفعالات گرانشی و مداری به ماهواره‌ها اجازه می‌دهد تا در یک نقطه پایدار بمانند. با رسیدن گایا به منطقه لاگرانژ ۲ یک دوره راه اندازی چهار ماهه در نظر گرفته شده است تا از سلامت ماهواره، تلسکوپ‌های دوقلو و سایر تجهیزات اطمینان حاصل شود.

هدف اصلی تلسکوپ جست‌وجوی ستارگان در کهکشان راه‌شیری است. سرعت، مسیر و تعداد ستارگان با استفاده از این پدیده شگرف نجومی شناسایی و بررسی خواهد شد رصد کل آسمان با کمک یک دوربین دیجیتال با وضوح تصویری یک میلیارد پیکسل انجام می‌شود. سپر خورشیدی ۱۰ متری فضاپیمای گایا با دو هدف نگهداری پنل‌های خورشیدی برای تولید برق و محافظی در برابر گرمای شدید خورشید طراحی شده است؛ تجهیزات این ماهواره برای عملکرد صحیح به دمای منفی ۱۱۰ درجه سانتیگراد نیاز دارند.

برای ساخت این تلسکوپ ۷۴۰ میلیون یورو هزینه شده و  پیشرفته ترین تلسکوپ فضایی است که آژانس فضایی اروپا تاکنون ساخته است. این تلسکوپ ۱۰۰ برابر دقیق‌تر از مأموریت نقشه‌برداری ستارگان Hipparcos است که اقدام به مکان‌یابی ۱۰۰ هزار و رصد یک میلیون ستاره با دقت کمتر کرده بود.

article-2526264-1A320C8F00000578-789_634x316

یک میلیارد ستاره‌ای که گایا رصد خواهد کرد فقط یک درصد ستاره‌های کهکشان ما -راه شیری- را تشکیل می‌دهد. اما دوربین گایا هر چه را که از مقابل آن عبور کند ثبت خواهد کرد بنابراین تعداد بی شماری ستاره دنباله‎دار، سیارک‎‌، کوتوله‌ قهوه‌ای (Brown dwarf)، کوتوله سفید سرد و … خارج از منظومه شمسی بزودی در حوزه شناخت انسان قرار می‌گیرند.

«ژان ایولو گال»، سرپرست مرکز تحقیقات ملی فضایی فرانسه در خصوص «گایا» به خبرنگاران گفت: این تلسکوپ حاصل ۹ سال فعالیت مستمر یک تیم پژوهشی و تحقیقاتی بوده است که در شناخت فضای کیهانی و علم ستاره‌شناسی به کارشناسان و دانشمندان کمک فراوانی خواهد کرد. «گایا» به جست‌وجوی سیارات فراخورشیدی نیز کمک می‌کند. منجمان معتقدند حدود ۵۰ هزار سیاره فراخورشیدی در مدت ۵ سال مأموریت این تلسکوپ شناسایی می‌شوند.

Read More : dailymail , dailygalaxy

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA