صدای دیسک طلایی فضاپیمای ویجر را بشنوید!

0
1137


صدای دیسک طلایی فضاپیمای ویجر را بشنوید!


ایران اکازیون:اگر بیگانگان، فضاپیمای ویجر ۱ را بیابند آیا می توانند به صداهای ضبط شده در دیسک طلایی آن گوش کنند و به مفهوم آن پی ببرند؟ اگر شما علاقمندید به صداهایی که بیگانگان فضایی پس از کشف فضاپیمای ویجر ۱ و دیسک طلایی آن، از زمین خواهند شنید گوش فرا دهید، فرصت مناسب آن فرا رسیده‌ است.

Voyagerناسا فایل‌های صوتی ضبط شده روی دیسک طلایی که به همراه فضاپیمای ویجر۱ اکنون در مکان دورافتاده‌ ای از بشر در سفر است را در دسترس علاقمندان به علم قرار داده‌ است. این فایل‌های صوتی حاوی سلام و خوشامد‌ گویی‌هایی به ده‌ها زبان زنده دنیا هستند که به ترتیب حروف الفبا و نه به ترتیب تاریخ ضبطشان،‌ دسته‌ بندی شده‌اند. ناسا این مجموعه صوت را بر روی وب‌سایت SoundCloud بارگزاری کرده تا کاربران بتوانند صداهایی که نمایانگر وجود حیات روی زمین هستند را به همراه چند قطعه موسیقی کلاسیک دانلود کرده و گوش کنند. پیام فارسی ضبط شده در این دیسک شعری از سعدی میباشد: «بنی آدم اعضای یک‌ پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند – چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار»(این پیام را از اینجا دانلود کنید)

دیسک طلایی ویجر حاوی ۱۱۶ تصویر و چندین پیام صوتی به 55 زبان گوناگون دنیا از جمله فارسی برای موجودات فرازمینی است.
دیسک طلایی ویجر حاوی ۱۱۶ تصویر و چندین پیام صوتی به ۵۵ زبان گوناگون دنیا از جمله فارسی برای موجودات فرازمینی است.

ویجر۱ تنها سازه دست بشر است که توانسته سامانه خورشیدی را ترک کند و اکنون در فاصله ۱۳۲ واحد نجومی، یا بیش از ۱۹ میلیارد و ۳۱۲ میلیون کیلومتری از زمین قرار گرفته‌است. این صفحه طلایی نه تنها حاوی تصویر، موسیقی و صدای انسان‌ها است، بلکه دستورالعملی درباره چگونگی استخراج تصاویری که اسنادی از حیات انسان در زمین و موقعیت زمین در کهکشان هستند نیز درون آن بارگذاری شده‌ است. مدیریت گروه انتخاب محتوای این صفحه طلایی را کارل سیگن، اخترشناس مشهور آمریکایی به عهده داشت. فایل‌های صوتی دیسک طلایی مشهور ویجر۱ را علاوه بر SoundCloud می‌توان از وب‌سایت ناسا نیز دانلود کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: nbcnews

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA