فعالیت های شدید خورشیدی در ۲۰۱۳

0
140




تأثیرات طوفان‌های خورشیدی در سیگنال‌های تلفن‌های همراه، راه آهن‌ها و ماهواره‌ها و اختلال در آنها بخشی از تبعات منفی وارد شدن به دوره اوج فعالیت‌های شدید خورشید است که در سال ۲۰۱۳ به اوج خود می رسد.

sun

در اوایل سال ۲۰۱۳ لکه های خورشیدی دوباره زیاد میشود و خورشید وارد مرحله فعالیت شدید خود میشود. خورشید گاهی تششعات شدیدی را به سمت فضا و زمین پرتاب می کند. خوشبختانه نیروی مغناطیسی زمین مانند سپری جلوی بسیاری از این تشعشعات را میگیرد. اما اگر به دلیلی تشعشعات قوی باشند یا سپر مغناطیسی زمین ضعیف شود همه چیزهای فلزی روی زمین شروع میکنند به جرقه زدن . چون با عبور یک هادی از درون میدانهای الکترو مغناطیسی در آن هادی برق ایجاد میشود یعنی همان کاری که دینام میکند تا برق تولید شود. پس اگر این تشعشعات الکترو مغناطیسی به زمین برسند از آنجایی که تقریبا همه تمدن ما به برق وابسطه است و همه لوازم زندگی ما هم الکتریکی هستند. همه لوازم الکتریکی ما و خطوط انتقال برق و … شروع میکنند به یک آتش بازی قشنگ و نتیجه اش را هم که دیگر میتوانید تصور کنید . ( شفق قطبی در اثر برخورد همین تشعشعات به سپر مغناطیس زمین میباشد که به صورت درخشش نورهای زیبایی در آسمان قطب های زمین دیده میشود )

فعالیتهای خورشیدی توسط ناسا به شدت تحت نظارت قرار دارند و درست همان اهمیتی که سازمان هواشناسی برای حرکت هواپیما ها و کشتی ها حتی مسافرتهای معمولی ما با اتوموبیل دارد ، نظارت بر تغییرات خورشیدی هم برای حفظ تمدن ما ! ضروری است. چرا که میتواند باعث از کار افتادن ماهواره های مخابراتی و یا صدمه دیدن دستگاهها و حتی ساکنان ایستگاه فضایی شود. بنابراین این سازمان این فعالیت ها را تحت نظر دارد تا در صورتیکه خورشید از خود تششعات شدیدی را به سوی زمین پرتاب کرد فورا اقدامات لازم را به عمل آورد تا حداقل، میزان خسارات را کم کند. مثلا ممکن است لازم باشد فورا آنتن های ویژه ای در زمین یا در آزمایشگاه فضایی یا ماهواره ها بسته شوند و یا برخی دستگاهها خاموش شده و خطر قطع ارتباطات رادیویی و ماهواره ای هم گوشزد شود.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA