موشک فالکون ۹ روی سکوی شناور فرود آمد+ویدئو

0
126




ایران اکازیون:موشک فالکون ۹ متعلق به اسپیس ایکس در ماموریتی جدید توانست برای نخستین بار بر روی یک شناور دریایی در اقیانوس اطلس فرود بیاید.

لحظه ی پرتاب موشک فالکون ۹ به فضا
لحظه ی پرتاب موشک فالکون ۹ به فضا

به گزارش بیگ بنگ، شرکت اسپیس‌ایکس راکت فالکون خود را از پایگاه هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا درحالی به فضا فرستاد که کپسول باری دراگون حاوی تجهیزات مورد نیاز ایستگاه فضایی بین‌المللی را حمل می‌کرد. موشک فالکن ۹ در ماموریت CRS-۸ توانست در ساعت ۴.۴۳ دقیقه بعداز ظهر روز گذشته به وقت محلی بر روی محل از پیش تعیین شده خود در شناوری روی اقیانوس، آرام بگیرد.

نحوه ی انجام ماموریت اسپیس ایکس از پرتاب موشک به فضا تا فرود و بازگشت مجدد موشک بر زمین
نحوه ی انجام ماموریت اسپیس ایکس از پرتاب موشک به فضا تا فرود و بازگشت مجدد موشک بر زمین

ایلان ماسک رئیس این شرکت فضایی خصوصی در کنفرانسی خبری که پس از پرتاب شدن فالکون ۹ برگزار شد درباره پرتاب و فرود آن روی دریا اظهارنظر کرد، هدفی که اسپیس‌ایکس بارها برای اجرای آن تلاش کرده‌بود. به گفته ماسک تفاوت این فرود به فرود‌های دیگر این است که راکت به جای ایجاد یک حفره روی سطح شناور، به آرامی روی آن فرود آمده‌ است. ویدئوی این فرود را در زیر مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

با بسط یافتن فعالیت‌های انسانی و نفوذ بیشتر بشر در فضا، فرود آوردن راکت روی آب فواید بیشتری نسبت به فرود روی خشکی در پی خواهد‌ داشت. شرکت‌های اسپیس‌ایکس و آمازون مدتی‌ است برای موفقیت در فرود آوردن راکت‌ها تلاش کرده‌اند. اکنون موفقیت اسپیس‌ایکس در فرود روی دریا می‌تواند به افزایش احتمال استفاده مجدد از راکت‌های گران‌قیمت برای ماموریت‌های آینده شود و از میزان هدر رفتن پول و زمان شرکت بکاهد.

به گفته ماسک مدیرعامل و پایه‌گذار شرکت اسپیس ایکس، امکان استفاده مجدد بسیار اهمیت دارد اما افزایش بازده این شیوه به چندین سال زمان نیاز خواهد‌ داشت. وی امیدوار است در آینده این پرتاب‌ها به پدیده‌ای رایج و دائمی تبدیل شوند. به گفته وی، موشک های قابل‌ استفاده مجدد قابلیت این را دارند که هزینه پروازهای فضایی را تا ۱۰۰ برابر کاهش دهند.

تصویری از فرود موفق موشک فالکون 9 روی سکوی شناور
تصویری از فرود موفق موشک فالکون ۹ روی سکوی شناور

این هشتمین ماموریت ارسال محموله اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) بود که در آن اسپیس ایکس اقدام به فرود مرحله اول فالکون ۹ بر روی یک کشتی رباتیک کرد که در اقیانوس اطلس در سواحل فلوریدا مستقر شده بود. لازم به ذکر است که این فرود اولین فرود موفقی بود که شرکت اسپیس ایکس توانست پس از چهار بار شکست آن را به سرانجام برساند.

ماژول باد شدنی بیگلو پس از اتصال به ایستگاه فضایی به این شکل دیده می شود.
ماژول باد شدنی بیگلو پس از اتصال به ایستگاه فضایی به این شکل دیده می شود.

کپسول باری دراگون که سوار بر موشک فالکون ۹ پرتاب شد، حامل ۳۱۷۵ کیلوگرم آذوقه و تدارکات و ابزارآلات علمی برای این ماموریت بود که شامل ماژول BEAM شرکت بیگلو ایروسپیس نیز بود. ماژول (BEAM ( Bigelow Expandable Activity Module که به معنای ماژول فعالیت باد شدنی بیگلو است، به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل خواهد شد تا عملکرد ماژول‌های باد شدنی را در مدار را به مدت ۲ سال مورد آزمایش قرار دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: dailymail , CNN , universetoday.com , space.com

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA