میدان دید فرا ژرف هابل

0
192




ایران اکازیون:نخستین کهکشهان‌ها چه شکلی بودند؟ برای کمک به این پرسش تلسکوپ فضایی هابل این تصویر میدان دید بسیار عمیق (XDF) را ثبت کرده است، عمیق ترین ، دورترین و قدیمی‌ترین تصویر از کیهان که در نور مرئی گرفته شده است.

 xdf_hubble_960

این تصویر، فرا ژرف هابل نمونه‌ ای از قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی است که بشر تاکنون دیده است؛ کهکشانهایی که کمی پس از دوران تاریک یعنی ۱۳.۲ میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند، زمانی که کیهان تنها ۴۵۰ میلیون سال از عمرش گذشته بود. با استفاده از این تصویر می‌توان کهکشان‌ها را در زمان پیدایش مشاهده کرد و به سوالات بی پاسخ از چگونگی پیدایش کهکشان‌ها پاسخ داد.

این تصویر را دوربین پیشرفته‌ی نقشه‌برداری (ACS) و ناحیه‌ی مادون قرمز دوربین میدان دید باز شماره‌ی ۳ تلسکوپ فضایی هابل ثبت کرده‌اند. که شامل نوردهی عمیق در رنگ قرمز از دوربین جدید مادون قرمز هابل بوده و کهکشان‌هایی با یک ده میلیاردم درخشش قابل مشاهده برای چشم انسان را نشان می‌دهد. با ترکیب این تصاویر که تلاش ۱۰ ساله‌ی این تلسکوپ بوده، تصویر میدان دید فرا ژرف هابل در برخی رنگ‌ها حساس‌تر شده است، این تصویر فرا عمیق (HDF) در سال ۲۰۰۴ و فروسرخ HUDF در سال ۲۰۰۹ تکمیل شد. ستاره‌شناسان در سراسر دنیا مشتاقانه حاصل بررسی تیم XDF را برای درک بهتر از چگونگی شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌ها در ابتدای کیهان دنبال می کنند.

تصاویر تلسکوپ فضایی هابل از دهه ۹۰ میلادی تا کنون، عمق دید ما از جهان را از ۷ میلیارد سال نوری به ۱۳ میلیارد سال نوری رسانده است و پیشرفت‌های مهمی در دانش کیهان‌شناسی ایجاد کرده است. در سال ۲۰۱۸ تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه آینه حدود ۲.۵ برابر آینه تلسکوپ فضایی هابل جانشین آن در فضا خواهد شد تا این ابزار جدید، افق دید ما نسبت به جهان را باز هم افزایش دهد.

منابع : hubblesite , apod , Hubble Ultra Deep Field

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA