نقطه سرخ پررنگ: زمین، مریخ و پلوتو از زاویه دید خورشید

0
132




ایران اکازیون:فضاپیمای STEREO-A ناسا در حین گشتن در مدار خورشید،‌ نگاهی به پشت سرش انداخت تا تصویری از زمین، مریخ و پلوتو از زاویه نگاه خورشید به ثبت برساند و به گونه‌ای تصویر مشهور نقطه‌ آبی پررنگ را این‌بار در طیف نوری متفاوت و از فاصله‌ای نزدیک‌تر، شبیه‌سازی کرد.

16-6-25-102059earthبراساس گزارش دیسکاوری، در ویدیویی جدیدی که از ترکیب تصاویر این فضاپیما به دست آمده‌، موقعیت زمین، مریخ و پلوتو مشخص شده‌ است،‌ در حالی که کهکشان راه شیری در پس‌ زمینه مشاهده می‌شود. این فضاپیما که مسئولیت اصلی آن نظارت بر فعالیت‌های خورشیدی است، زمانی این تصاویر را ثبت کرد که در دورترین نقطه خورشید از سیاره‌ها قرار داشت.

این تصاویر در حین انجام وظایف روزانه STEREO-A ثبت شدند، زمانی که این فضاپیما درحال نظارت بر هلوسفر درونی خورشید بود،‌ از این رو تصویر با استفاده از ابزار عکسبرداری هلیوسفری ثبت شده‌ است. به گفته کارل باتامز اخترفیزیکدان و دانشمند علوم کامپیوتری آزمایشگاه پژوهش‌های نیروی دریایی آمریکا، دوربین HI-1 که ساخت این آزمایشگاه است از میدان دیدی برابر ۲۰ درجه برخوردار است و مرکز این میدان دید ۲۵ درجه از خورشید فاصله دارد،‌ از این رو خورشید در این تصویر در خارجی‌ترین لبه سمت چپ قرار گرفته‌است.

STEREO-A و فضاپیمای دوقلویش STEREO-B در اکتبر سال ۲۰۰۶ با هدف تصویربرداری از خورشید به مدار این ستاره وارد شدند،‌ در شرایطی که یکی از آنها جلوتر و دیگری عقب‌تر از زمین در مدار خورشید درحرکت بودند. با این‌ همه ارتباط زمین با فضاپیمای دوم در اکتبر ۲۰۱۴ از دست رفت و این فضاپیما برای همیشه خاموش شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: news.discovery.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA