هابل رقص و ادغام دو کهکشان را شکار کرد+ویدئو

0
143




ایران اکازیون:تلسکوپ فضایی هابل ناسا چشم انداز قابل توجه ای از کهکشان مارپیچی NGC 7714 و همدم کوچکش NGC 7715 را شکار کرده است. این کهکشان ها در گذشته شاهد ادغام کیهانی بودند، کهکشان کوچکتر بازوهایی پیچ خورده ای به کهکشان بزرگتر داده که باعث انفجارهای درخشان و در نتیجه شکل گیری ستارگان شده است.

تصویری از کهکشان NGC 7714 که تلسکوپ هابل به ثبت رسانده است.
تصویری از کهکشان NGC 7714 که تلسکوپ هابل به ثبت رسانده است.

به گزارش بیگ بنگ، NGC 7714 یک کهکشان مارپیچی در فاصله ی ۱۰۰ میلیون سال نوری از زمین است. این کهشان شاهد حوادث خشن کیهانی در گذشته نزدیک بوده است، نشانه هایی از آن را می توان در بازوهای شگفت انگیز NGC 7714 و در دود طلایی رنگش که از محور کهکشان خم شده مشاهده کرد. بنابراین چه چیزی می تواند باعث این فرم دهی شده باشد؟ مقصر یک همدم کوچکتر بنام NGC 7715 است که بیرون از چهار چوب تصویر بالا قرار دارد-اما در تصویر عریض پایین قابل مشاهده است. فاصله توده های دو کهکشان بسیار نزدیک به همدیگر و بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون سال نوری است و بر اثر این برخورد کیهانی تغییر شکل داده است.

تصویری با زاویه دید باز از ادغام دو کهکشان NGC 7714 و NGC 7715
تصویری با زاویه دید باز از ادغام دو کهکشان NGC 7714 و NGC 7715

در نتیجه یک حلقه و دو دم طولانی از ستاره هایی که از NGC 7714 ادغام شده، پلی بین دو کهکشان ایجاد کرده است. این پل مانند یک لوله عمل می کند، بصورتی که ماده را از NGC 7715 به همدم بزرگتر انتقال می دهد و شکل گیری انفجار های ستاره ای را تغذیه می کند. بیشتر فعالیت ستاره ای در مرکز درخشان کهکشانی متمرکز شده است، ستاره شناسان NGC 7714 را بعنوان کهکشانی با ستاره های انفجاری طبقه بندی می کنند. این به دلیل وجود تعداد زیادی از ستاره های جدید در کهکشان نوع ولف رایه است-بسیار داغ و ستاره های درخشانی که زندگی شان را با جرمی معادل دهها برابر خورشید آغاز نموده اند، اما بیشتر آن را با بادهای قدرتمند از دست می دهند. در ویدئوی زیر می توانید موقعیت و نحوه ی ادغام دو کهکشان را مشاهده کنید:

دانلود ویدئو با حجم ۵ مگابایت

تصویر هابل ترکیبی از داده های شکار شده در طول موج گسترده است که ارتباط بین ابرهای گازی و ستارگان را در کهکشان آشکار می کند. این تصویر جدید نه تنها ساختار پیچیده NGC 7714 را نمایش می دهد بلکه بسیاری از اجرام دورتر را نمایش می دهد.

ترجمه: رامین فخاری/ سایت علمی بیگ بنگ – منبع: spacetelescope

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA