کشف تاریک‌ترین جرم بی‌نام در سامانه خورشیدی

ایران اکازیون:بیشتر سیاره‌های کوتوله در اعماق سامانه خورشیدی جمع شده‌اند که تعدادی از آنها طی دهه گذشته به لطف فناوری‌های جدید شناسایی شده‌اند اما بسیاری از آنها هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند.

اندازه ی سیاره های کوتوله در منظومه شمسی

براساس گزارش CNN به نقل از همشهری، با این‌ همه دانشمندان معتقدند به صورت اتفاقی بزرگترین جهان بدون نام و ناشناخته در سامانه خورشیدی را پس از بررسی اطلاعات رصد‌های فضایی کشف کرده‌اند. این جرم که با عبارت ۲۰۰۷ OR10 شناخته می‌شود بزرگتر از چیزی است که اخترشناسان پیش از این تصور می‌کردند،‌ از این رو در لیست سیاره‌های کوتوله موجود در سامانه خورشیدی، این سیاره سومین سیاره کوتوله بزرگ به شمار می‌رود. دانشمندان باور دارند احتمالا هزاران جهان مشابه این سیاره در سامانه خورشیدی وجود دارند.

ردیابی بسیاری از سیاره‌های کوتوله کار بسیار دشواری است زیرا تمامی آنها به شکل نقطه‌هایی کوچک و نورانی دیده می‌شوند که مشخص نیست نوری که از آنها دیده می‌شود به جرمی بزرگ تعلق دارد یا کوچک. این یکی از چالش‌هایی بود که برای یافتن ۲۰۰۷ OR10 وجود داشت. اگرچه مدار بیضوی این جرم باعث شده‌ بود تا فاصله آن تا خورشید برابر با فاصله نپتون تا خورشید شود،‌ اما فاصله آن تا خورشید درعین حال دوبرابر فاصله پلوتو تا خورشید است.

اخترشناسان رصد‌خانه کنکولی در بوداپست مجارستان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر و داده‌های آرشیوی تلسکوپ هرشل موفق به تعیین ابعاد این سیاره کوتوله شدند. قطر این جرم ۱۵۳۵ کیلومتر است، یعنی یک سوم اندازه پلوتو. از این رو احتمال می‌رود این سیاره کوتوله از یخ‌ گازهای متان، مونوکسید کربن و نیتروژن پوشیده شده‌ باشد که به راحتی در فضا پراکنده می‌شوند.

رصد‌ها نشان از آن دارند که ۲۰۰۷ OR10 جهانی بسیار تاریک است و نشانه‌هایی از اولین لحظات شکل‌گیری سامانه خورشیدی را در خود پنهان کرده‌ است. اخترشناسان احتمال می‌دهند این جرم بازمانده‌ دورانی باشد که خورشید و سامانه خورشیدی در آن شکل گرفته‌اند،‌ این یعنی ۲۰۰۷ OR10 قدمتی برابر خورشید دارد. دلیل تاریک بودن این سیاره کوتوله نوع مواد تشکیل دهنده آن است که تنها مقدار کمی از نور خورشید را باز می‌تابانند. دانشمندان از این رو مشتاق به مطالعه و بررسی این سیاره کوتوله هستند که می‌توانند اطلاعات جدیدی درباره نحوه شکل‌گیری سیاره زمین به دست آورند.

اخترشناسان می‌گویند ۲۰۰۷ OR10 یکی از تاریک‌ترین سیاره‌های کوتوله‌ای است که تاکنون درون سامانه خورشیدی کشف شده‌ است. اکنون نام‌گذاری این جرم به عهده تیمی است که آن را کشف کرده‌ است. برای سیاره‌های کوتوله معمولا نام شخصیت‌های خاص انتخاب می‌شود اما اخترشناسان تاکنون اطلاعات دقیقی از این جرم نداشتند تا بتوانند برای آن نامی برگزینند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Astronomical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: CNN