کشف نوعی جدید از ستاره‌ها در مرکز کهکشان راه شیری

ایران اکازیون:اخترشناسان  دانشگاه جان مورس لیورپول در انگلیس موفق به کشف خانواده‌ای کاملا جدیدی از ستاره ها در مرکز راه شیری شده‌اند، که دارای مقادیر زیادی نیتروژن هستند.

1-newstarsdiscبراساس گزارش ساینس الرت به نقل از همشهری، به دلیل بالا بودن سطح نیتروژن در این ستاره‌ها اخترشناسان آنها را N-rich یا مملو از نیتروژن می‌نامند. این ستاره‌های جدید نه تنها درک بهتری از آنچه در قلب کهکشان راه شیری نهفته‌است ایجاد می‌کنند، بلکه کشف آنها می‌تواند درباره چگونگی شکل‌گیری خوشه‌های کروی، گروه‌های عجیب و کروی شکل ستاره‌ها که در مرکز کهکشان راه شیری در حرکتند و ۱۳.۲ میلیارد سال پیش تشکیل شده‌اند را نیز توضیح دهد.

این ستاره‌ها در پروژه‌ای مشترک به نام APOGEE و توسط دانشمندان دانشگاه جان مورس لیورپول در بریتانیا در حین جمع‌آوری ردپای صدهاهزار ستاره در طیف فروسرخ کشف شده‌اند. معمولا ستاره‌های نزدیک به مرکز کهکشان راه شیری زیر لایه‌ای از غبار پنهان شده‌اند، اما اخترشناسان با استفاده از نشانه‌های فروسرخ ستارگان موفق به کشف ستاره‌های غنی از نیتروژن شدند.

از آنجایی که این ستاره‌ها نسبت به ستارگان اطرافشان حجم بیشتری نیتروژن در خود دارند، محققان احتمال می‌دهند در اثر فروپاشی خوشه‌های ستاره‌ای کروی ایجاد شده باشند، گروه‌های غول‌پیکری از ستارگان که در سال‌های اولیه شکل‌گیری کهکشان راه شیری ایجاد شده‌اند و کمی بعد از هم متلاشی شده‌اند. این به آن معنی است که درک بهتر این گروه جدید از ستاره‌ها می‌تواند به تدریج به درک بهتر چگونگی تشکیل کهکشان راه شیری و دیگر کهکشان‌ها منجر شود. این ستاره‌ها در عین حال جزو قدیمی‌ترین دسته ستارگانی هستند که در کنار قلب کهکشان راه شیری شکل گرفته‌اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهنامه‌ی انجمن سلطنتی اخترشناسی منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com