کشف یک سیگنال رادیویی مرموز در نزدیکی پروکسیما قنطورس

0
141




ایران اکازیون:این سیگنال رادیویی مرموز از سمت ستاره پروکسیما قنطورس در فاصله ۴.۲ سال نوری از زمین می‌آید؛ این ستاره نزدیکترین ستاره به خورشید است. این سیگنال توسط تلسکوپ رادیویی پارکس مستقر در استرالیا شناسایی شده است.

xبررسی‌های پیشین نشان می‌داد که این ستاره میزبان یک سیاره به نام پروکسیما بی است که البته وجود آب در آن، هنوز ثابت نشده و پیشتر، دانشمندان در سال ۲۰۱۷ با مدل‌سازی رایانه‌ای نشان دادند که اگر این سیاره، جوی مانند اتمسفر زمین داشته باشد، تشعشعات شدید و شعله‌های مهیب گرمای ستاره اصلی (پروکسیما قنطورس) در مدت کوتاهی می‌تواند جو آن را از بین ببرد.

این سیگنال خصوصیاتی دارد که توجه بسیاری را جلب کرده؛ اما هنوز به طور کامل قابل توضیح نیست. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های آن، اینکه طیف رادیویی بسیار باریک ۹۸۲ مگاهرتزی دارد. این محدودۀ طیف رادیویی معمولا عاری از سیگنال‌هایی است که ماهواره‌های دست‌ساز و فضاپیماها به وجود می‌آورند.

Parkes web
نمایی از تلسکوپ رادیویی پارکس که توانست این سیگنال را شناسایی نماید

همچنین دانشمندان می‌گویند هیچ راه شناخته شده‌ای وجود ندارد که بتوان انرژی الکترومغناطیسی را به صورت یک فرکانس تک باند در آورد. به گفته‌ی محققان، شاید روش‌های ناشناخته‌ای در فیزیک پلاسما برای رمزگشایی از این سیگنال وجود داشته باشد؛ اما در حال حاضر تنها منبعی را که می‌توان به چنین سیگنالی ربط داد، “تکنولوژیکی” است.

“‌لویٔیس دارتنل” متخصص نجوم و استاد ارتباطات علمی در دانشگاه وست مینستر می‌گوید: «اگر حیات فرازمینی در آن ناحیه وجود داشته باشد پس نزدیک به قطع، می‌توان گفت این حیات باید در مقیاس وسیع‌تری در سراسر کهکشان نیز گسترش یافته باشد. شانس اینکه در سراسر کهکشان راه شیری و با وجود ۴۰۰ میلیارد ستاره، تنها دو تمدن و آن دو نیز دقیقا کنار هم وجود داشته باشند، چیزی فراتر از مرزهای عقل و منطق است.» ایا به راستی دانشمندان شواهدی از وجود حیات هوشمند بیگانه یافته‌اند؟ نظر شما چیست؟

سایت علمی بیگ بنگ / جزئیات بیشتر: seti.org , slashgear.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA