کشف یک منظومه خورشیدی جدید

0
147




ایران اکازیون:دانشمندان و منجمان اروپایی دومین منظومه خورشیدی و شبیه ترین آنها ، به منظومه شمسی را کشف کردند. منظومه Koi-351 هفت سیاره دارد که سیارات خاکی آن نزدیک به ستاره‌ی مادر و سیارات غول‌پیکر گازی در فاصله‌ای دورتر از آن در حال چرخش میباشند.

0,,17188174_303,00مقایسه ی منظومه خورشیدی ما و منظومه KOI-351

«جان کاربررا» از مؤسسه تحقیقاتی علوم سیاره‌ای در مرکز علوم هوا فضای آلمان(DLR )، این منظومه را نخستین همزاد منظومه شمسی اعلام کرد. طبق آخرین اطلاعات ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر، سه سیاره از این منظومه هفت‌تایی در اوایل سال جاری کشف شده بودند. دوره گردش این سیارات در مقایسه با منظومه شمسی متفاوت است و بالاترین تغییرات کشف شده در دوره گردش سیارات فراخورشیدی محسوب می‌شود. در مدارهای داخلی این منظومه سیاراتی به بزرگی زمین در حال چرخش اند و در مدارهای خارجی هم سیاراتی بزرگ‌تر مانند مشتری یا زحل می چرخند. این فیزیک  اخترشناس می‌گوید: «ما نمی‌توانیم بگوییم اهمیت این کشف تا چه اندازه است. این قدمی بزرگ در جستجو برای پیدا کردن همسان دوقلوی منظومه خورشیدی و زمین دوم است.»

منظومه‌ تازه کشف ‌شده ۲۵۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. سه سیاره این منظومه در دوره‌‌های ۳۳۱، ۲۱۱ و ۶۰ روزه به‌دور ستاره مادر می‌چرخند که به دوره‌های چرخشی زمین، ناهید و عطارد شباهت دارد. این سه سیاره در سال‌های گذشته کشف شد‌ه‌‌اند. ۴ سیاره دیگری که توسط کابررا و تیم او کشف شده‌اند در دوره‌های ۷، ۹، ۹۲ و ۱۲۵ روزه به دور ستاره خود در چرخش‌اند. دورترین سیارات این منظومه از ستاره میزبان فاصله‌ای ۱۵۰ میلیون کیلومتری دارند که به فاصله بین زمین و خورشید شباهت دارد.

700_f55d59d09ceb461c8a508038314ec8ac

تاکنون بیش از ۷۷۱ سیاره کشف شده که حداقل میزبان یک ستاره هستند. با این حال فقط ۱۷۰ تای آنها بیش از یک ستاره را میزبانی کرده اند. منظومه هایی که از تعداد بیشتری سیاره تشکیل شده اند استثنا محسوب می شوند. محققان  تعداد آنها را زیاد تخمین می زنند؛ اما می گویند کشف آنها بسیار سخت میباشد. با اینکه یکی از سیارات این منظومه بسیار شبیه زمین است، با این حال نمی توان به آسانی گفت که آیا این سیاره واقعا زمین دوم محسوب می شود یا نه؟ البته نمی‌توان به راحتی پرواز کرد و دید که این زمین دوم چه شکلی است؛ چون برای این کار باید دست کم ۲۵۰۰ سال نوری را پیمود!

این مقاله در مجله اخترفیزیک منتشر شده است، برای دانلود کلیک کنید.

Read More : dailygalaxy , universetoday

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA