حکمرانی آب در فلات مرکزی ایران متناسب با اقلیم کشور نیست

0
194



ایسنا/اصفهان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: منابع باید بر اساس مصارفی که تعریف شده است تأمین شود و زاینده‌رود رودخانه‌ای نیست که بتوان حتی برای تأمین آب شرب روی آن بارگذاری جدیدی انجام داد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق آخرین تصمیمی که درباره احداث تونل بهشت‌آباد گرفته شد محیط‌زیست مصوب کرد که عملیات انتقال آب از بهشت‌آباد از طریق خط لوله باشد و نه از طریق تونل. قطعا با چنین تصمیمی مخالفیم و معتقدیم خط لوله هزینه بر و کاملا غیراقتصادی است و تجربیات قبلی در کشور و دنیا هم نشان می‌دهد چون تونل، آب را به صورت ثقلی انتقال می‌دهد استفاده از آن منطقی تر است. اخیرا اما طرح را چند قسمتی تعریف کرده‌اند که بخشی از عملیات انتقال آب از طریق تونل و بخش دیگر آن از طریق خط لوله باشد.

وی افزود: اصل مسئله بهشت‌آباد این است که قبل از اینکه این منبع در اختیار زاینده‌رود قرار گیرد، مصارف آن تخصیص داده شده است، بنابراین بهشت‌آباد منبع جدیدی برای زاینده‌رود نیست و در حال حاضر فقط مصارفی تعریف شده که منابعش در اختیار قرار نگرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: هم‌اکنون برای حل مشکل آب زاینده‌رود با اساتید و فعالان محیط‌زیست در حال تبادل نظر هستیم. برای آب زاینده‌رود اگر مصارفی تعریف می‌کنند باید منابع آن را نیز در نظر بگیرند (مانند کوهرنگ سه و بهشت‌آباد). باید منابع را بر اساس مصارفی که تعریف شده است تأمین کنند و زاینده‌رود رودخانه‌ای نیست که حتی برای تأمین مصرف جدید آب شرب بتوان روی آن بارگذاری جدیدی انجام داد.

طغیانی با بیان این‌که برای حل مشکل آب، مدیریت مصارف آن از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد: مشکل جدی که هم‌اکنون وجود دارد این است که مصارف رسمی و غیررسمی و برداشت به شکل حفر چاه و پمپاژ در کل مسیر رخ داده است.

وی افزود: متاسفانه زاینده‌رود درگیر مشکلی است که از آن در زبان علمی به “تراژدی منابع مشترک” یاد می‌شود به این معنا که تمام جوامع درگیر سعی می‌کنند در کل مسیر زاینده‌رود آب بیشتری برای خود برداشت کنند که در نتیجه نابودی این سرمایه جمعی را سبب می‌شود. این مدل برداشت را باید تغییر دهیم و آن را تبدیل به یک مدل مشارکتی و شفاف کنیم تا دقیقاً مشخص شود که چه کسی در کل مسیر به چه میزان آب برداشت می‌کند که این امر قابل مدیریت است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس، مشکل کنونی کمبود آب را در نتیجه مدیریت اشتباه ارزیابی کرد و گفت: حکمرانی آب در فلات مرکزی ایران متناسب با اقلیم کشور نیست. برای مثال در گذشته با یک قنات چند هزار ساله امکان زندگی پایدار وجود داشته است، اما امروز با این رودخانه و احداث سد توان تأمین آب برای مصارف مختلف را نداریم که نشان می‌دهد نحوه حکمرانی آب در فلات مرکزی صد درصد اشتباه بوده است.

طغیانی ادامه داد: زمانی مردم قنات‌ها را مشارکتی و به شکل مطلوب اداره می‌کردند، اما امروز قصد داریم منابع آب را به شکل دولتی مدیریت کنیم که نتیجه آن بروز مشکلات امروز است.

انتهای پیام

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA