شبیه سازی جهان هستی درون آزمایشگاه

0
162




ایران اکازیون:شتاب دهنده SLAC وابسته به وزارت انرژی آمریکا با استفاده از پیشرفت‌های فناورانه اکنون می‌تواند بخش‌هایی از جهان هستی را شبیه‌سازی کند و به اثبات یا رد نظریه‌های موجود درباره کائنات کمک کند.

160415143944_1_900x600براساس گزارش فیوچریزم به نقل از همشهری، شبیه سازی رویداد‌هایی کیهانی از جهان هستی می‌تواند نظریه‌های مختلفی درباره اینکه چگونه شدید‌ترین و پرقدرت‌ترین رویداد‌های کیهانی بر اجرام مختلف اثرگذارند را تایید یا رد کند. شتاب دهنده SLAC تاکنون توانسته با موفقیت چندین نمونه از این رویداد‌ها را در مقیاس کوچک شبیه‌سازی کند. محققان در این شتابگر توانسته‌اند با موفقیت گرافیت را به لونزدالیت تبدیل کنند. اگرچه گرافیت تحت فشار کافی می‌تواند به الماس تبدیل شود، دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند زمانی که یک شهاب‌سنگ با گرافیت موجود در زمین برخورد می‌کند،‌ آن را به لونزدالیت،‌ نوعی الماس با سختی بالاتر نسبت به الماس‌های معمولی،‌ تبدیل می‌کند.

محققان توانسته‌اند با ایجاد امواج انفجاری درون نمونه گرافیت و ایجاد فشار با استفاده از پالس‌های لیزری قدرتمند، این نظریه را تایید کنند. دانشمندان همچنین احتمال تبدیل شدن گاز هیدروژن از حالت نارسانا الکتریکی بودن به حالت فلزی رسانا تحت فشار و حرارت بالا را مورد بررسی قرار دادند،‌ درست مانند شرایطی که هیدروژن درون سیاره غول‌ پیکر گازی مانند مشتری دارد.

برای انجام این آزمایش محققان مقداری دوتریوم، شکلی سنگین از هیدروژن را تحت حرارت و فشار شدید قرار دادند. در فشاری بالاتر از ۲۵۰ هزار اتمسفر و دمایی بیش از ۳۸۷۱ درجه سانتیگراد، دوتریوم به حالت فلز رسانا تبدیل شد. به گفته دانشمندان درک این زوایای کوچک از جهان هستی می‌تواند دیدگاه‌هایی جدید درباره روند شکل‌گیری و تکامل سیاره‌ها در سامانه خورشیدی فراهم آورد. محققان در SLAC درحال انجام آزمایش‌هایی با هدف درک روند شکل‌گیری سیاره‌ها، تاثیرات رویداد‌های کیهانی، و دیگر فرایند‌ها در جهان هستی هستند و در عین حال در تلاشند چگونگی عملکرد شتاب دهنده های کیهانی را بهتر درک کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی Nature Communications منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: futurism.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA