کشف سه سیاره قابل سکونت جدید

0
133




ایران اکازیون:کشف سه سیاره که در اطراف یک ستاره کوچک کم‌نور می‌چرخند، می‌تواند احتمال شناسایی حیات فرازمینی را تقویت کند. این سیارات با اندازه مشابه زمین در فاصله‌ای از ستاره میزبان‌شان در صورت فلکی دلو در فاصله ۴۰ سال نوری از زمین گردش می‌کنند که آب مایع می‌تواند بخاطر مقادیر مناسب گرما در آن وجود داشته باشد. دانشمندان این شرایط را برای قابل سکونت بودن یک سیاره الزامی می‌دانند.

تصویری هنری از ستاره ی کوتولۀ TRAPPIST-1 و سیاراتش
تصویری هنری از ستاره ی کوتولۀ TRAPPIST-1 و سیاراتش

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این نخستین باری است که سه سیاره در اطراف یک ستاره کوتوله فوق سرد شناسایی شده‌اند. دو سیاره داخلی‌تر این منظومه هر ۱.۵ و ۲.۴ روز یک بار در مدار ستاره خود با نام TRAPPIST-1 گردش می‌کنند و تنها چهار و دو برابر گرما در مقایسه با زمین از میزبان خود دریافت می‌کنند. مدار سیاره بیرونی‌تر و سوم بین چهار تا ۷۳ روز طول میکشد تا به دور ستاره ی میزبان بچرخد. این کشف با استفاده از تلسکوپ کوچک گذر سیارات و اجرام(TRAPPIST) در رصدخانه لاسیلا در شیلی انجام شده است.

این تلسکوپ با بررسی تغییرات در میزان نور ساطع شده از یک ستاره بر اثر عبور سیاره، موفق به کشف این سیارات شد. هرچه ستاره پس‌زمینه کوچکتر باشد، شناسایی و سنجش این سیارات عبوری آسانتر است. اگرچه این سیارات تازه کشف شده از اندازه مشابه زمین برخوردارند، اما ستاره میزبان آنها تنها هشت درصد اندازه خورشید است و درخشش آن، نیمی از میزان کنونی میزبان منظومه شمسی است.

تصویری مقایسه ای از خورشید ما و ستاره ی کوتوله فوق سرد TRAPPIST-1
تصویری مقایسه ای از خورشید ما و ستاره ی کوتوله فوق سرد TRAPPIST-1

دانشمندان دریافتند سیاره سوم که بیشترین فاصله را تا ستاره میزبان دارد در محدوده قابل سکونت مدار ستاره قرار گرفته‌ است. دو سیاره دیگر به دلیل نزدیکی‌شان به ستاره احتمالا در دام گرانشی ستاره اسیر شده‌اند و به این شکل یک رخ آنها همواره به سوی ستاره و رخ دیگر پشت به ستاره دارد. اگرچه این دو رخ سیاره‌ها برای وجود حیات بیش از اندازه داغ یا سرد هستند، اما ممکن است دارای مناطقی مناسب باشند. در صورتی که سیاره‌ها دارای اتمسفر یا اقیانوس باشند ممکن است بتوانند حرارت ناشی از ستاره را به صورت متوازن توزیع کنند و منطقه‌ای را ایجاد کنند که برای شکل‌گیری حیات پایدار مناسب باشد.

برای تعیین قابل سکونت بودن یا نبودن این سیاره‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است. یکی از راه‌های تعیین این موضوع، بررسی اثر اتمسفر سیاره‌ها بر نوری است که از آنها به زمین می‌رسد. دانشمندان به تدریج می‌توانند ساختار و اتمسفر این سیاره‌ها را با دقت و جزئیاتی بیشتر مورد بررسی قرار دهند. این کشف دریچه‌ای جدید را به سوی پژوهش‌های آینده ستاره‌های کوتوله سرد که در کهکشان راه شیری قدمت و وفور زیادی دارند، باز کرده‌ است. ستاره‌شناسان تاکنون بیش از ۲۰۰۰ سیاره را در ورای منظومه شمسی ما شناسایی کرده‌اند و در حال توسعه روشهایی با تلسکوپ های زمینی و تلسکوپ فضایی جیمز وب که در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب می شود، هستند تا بتوانند اتمسفر سیارات و گازهای مرتبطشان که فعالیت‌های زیستی دارند، را اسکن کنند. جزئیات بیشتر این یافته‌ها در مجله Nature.com منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: CNN , ESO

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA