کشت محصول کشاورزی در خاکی شبیه ِ مریخ

0
123




ایران اکازیون:دانشمندان در آزمایشی برای سنجش چگونگی رشد محصولات کشاورزی در فضا، ۱۰ نوع محصول مختلف را در خاکی شبیه به خاک مریخ کشت دادند. اگرچه خاک شبه مریخی محصولات نسبتا کمتری را نسبت به خاک زمینی در خود پرورش می‌دهد،‌ تفاوت این دو نوع خاک در پرورش محصولات چندان محسوس نیست و این به آن معنی است که اولین ساکنان مریخ در شرایطی مناسب می‌توانند با کشت محصولات مختلف در خاک مریخ غذای خود را تامین کنند.

matt-damon-martian_web_1024براساس گزارش ساینس الرت به نقل از همشهری،‌ به گفته ویگر وملینک از مرکز پژوهشی و دانشگاهی واگنینگن در هلند،‌تولید سوخت زیستی در خاک شبیه‌سازی شده مریخ کمتر از خاک زمین بود، اما این تفاوت ناچیز است و تنها در یکی از سینی‌های کشت محصول مشاهده شد. نتایج این آزمایش برای دانشمندان شگفت‌آور بود و نشان داد خاک شبیه‌شده مریخی درصورت آبیاری و آماده‌ سازی از قابلیت کشت بالایی برخوردار است.

محققان در این آزمایش ۱۰ نوع گیاه را کشت دادند: گوجه‌فرنگی، چاودار، تربچه،‌ نخود،‌ تره‌فرنگی،‌اسفناج،‌ منداب، شاهی، کینوآ ( گیاهی از خانواده اسفناج است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود) و پیازچه. موفقیت کشت همین گیاهان در خاکی شبیه به خاک ماه نیمی از موفقیت کشت آنها در خاک شبیه‌سازی شده مریخی بود، به ویژه اینکه گیاه اسفناج در خاک ماه به سختی می‌تواند پا بگیرد.

برای یافتن خاکی شبیه به خاک مریخ،‌ دانشمندان به مناطقی از زمین رفتند که از وضعیت نامناسبی برای رشد گیاهان برخوردار بودند. برای مثال خاک شبیه به مریخ از یک آتشفشان در هاوایی به دست آمد و خاک ماه از دل صحرایی در آریزونا. این خاک‌ها با چمن‌های تازه چیده شده مخلوط شدند تا آبیاری آنها ساده‌ تر شود. همچنین در یک سینی مجزا از خاک زمین برای کشت گیاهان استفاده شد تا به عنوان نمونه کنترل آزمایش مورد استفاده قرار گیرد.

landscape-1436554966-marsاین آزمایش تنها خاک مریخ و ماه را شبیه‌سازی کرده‌ است و دیگر عواملی که می‌توانند در کشت گیاهان موثر باشند،‌ از جمله تشعشعات مخرب کیهانی یا دمای شدید نادیده گرفته شده‌اند. محصولات در زیر سقفی شیشه‌ای زیر اتمسفر زمین رشد کردند،‌درحالی که رطوبت، نور و دما از ثبات دائمی برخوردار بود. دانشمندان در توضیح این شرایط می‌گویند اولین دور از کشاورزی مریخی نیز در زیر سطح مریخ انجام خواهد شد تا از محصولات در برابر محیط خشن مریخی محافظت شود.

پس از رشد گیاهان،‌ مهم‌ترین بخش آزمایش بررسی قابل مصرف بودن و ایمن بودن این گیاهان است که هنوز آغاز نشده‌ است. به گفته دانشمندان خاک شبیه‌ سازی شده مریخی مملو از فلزات سنگینی مانند سرب،‌ ارسنیک، جیوه و مقدار زیادی آهن است که درصورت ورود به درون گیاه،‌ آنها را به موادی مسموم تبدیل خواهد‌کرد و در صورتی که محصولات کشاورزی مریی مسموم باشند،‌ دلیلی برای کشاورزی در خاک مریخ باقی نخواهد‌ ماند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA