کشف خوشه ای کهکشانی در فاصله ی ۸.۵ میلیارد سال نوری

0
130




ایران اکازیون:گروهی از ستاره شناسان موفق به کشف تجمع بزرگی از کهکشان های دور دست شدند. این تجمع که از هزاران کهکشان تشکیل شده ،در فاصله ۸.۵ میلیارد سال نوری از زمین واقع شده و بزرگترین ساختار کیهانی است که محققان در چنین مسافت دوری کشف کرده اند.

تصویری از خوشه کهکشانی MOO- J1142+1527 که نورش 8.5 میلیارد سال در سفر بوده تا به ما برسد.
تصویری از خوشه کهکشانی MOO- J1142+1527 که نورش ۸.۵ میلیارد سال در سفر بوده تا به ما برسد.

این کهکشان ها که از میلیاردها ستاره تشکیل شده اند، به واسطه قدرت گرانش نزدیک یکدیگر قرار دارند و محققان با استفاده از تلسکوپ های فضایی وایز(WISE) و اسپیتزر ناسا موفق به کشف این خوشه کهکشانی قدیمی شده اند. تجهیزات مادون قرمز این تلسکوپ ها می توانند طول موج دوردست ترین خوشه های کیهانی را در میان انبوه اشعه های نزدیکتر تشخیص دهند.

تلسکوپ فضایی وایز می تواند وسیع ترین تصاویر از کیهان را بگیرد و تلسکوپ اسپیتزر نیز به دانشمندان در موقعیت یابی دوردست ترین و بزرگترین ساختارهای کیهان کمک می کند. محققان این خوشه غول پیکر و پر جرم را MOO- J1142+1527 نامیدند. این خوشه با توجه به مدت زمان طولانی رسیدن نور آن به زمین، به ستاره شناسان کمک می کند تا نگاهی اجمالی به گذشته داشته باشند– بازگشت به ۸.۵ میلیارد سال پیش که جهان تقریبا جوان بود!

خوشه های کهکشانی از تجمع گروه های کهکشانی شکل می گیرند و از بزرگ‌ترین اجرام جهان هستند. یک خوشه کهکشانی از سه بخش تشکیل شده است؛ کهکشان هایی که دارای میلیاردها ستاره اند، گاز داغ بین کهکشان‌ها و ماده تاریک، ماده‌ای با هویتی مرموز که بیشترین جرم کیهان را تشکیل می‌دهد. براساس این گزارش، محققان که همواره در صدد یافتن سرنخ هایی در مورد چگونگی تکامل کیهان هستند، با کشف این خوشه و سایر خوشه های شبیه به آن می توانند به چنین سرنخ هایی دست یابند. یافته های مربوط به خوشه جدید کهکشانی در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA