کشف دو سیاره غول‌پیکر که بصورت مستقیم عکسبرداری شده است

ایران اکازیون:این خبر رسمی است! اخترشناسان اولین عکس مستقیم از یک سامانه‌ی چند سیاره‌ای را در اطراف یک ستاره خورشید مانند که فقط ۳۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد، ثبت کردند!‌‌‌

image TYCبه گزارش بیگ بنگ، این ستاره‌ی ۱۷ میلیون ساله TYC 8998-760 نام دارد که با سیارات غول‌ پیکر شبیه مشتری احاطه شده است. نزدیکترین غول گازی ممکن است یک کوتوله‌ی قهوه‌ای باشد – نوعی ستاره “شکست خورده”.

این دو غول گازی به ترتیب ۱۶۰ و ۳۲۰ برابر فاصلۀ زمین تا خورشید، از ستارۀ خود فاصله دارند. این سیارات در مقایسه با فاصله‌ی دو غول گازی دیگر یعنی مشتری یا زحل با خورشید، بسیار دورتر از ستارۀ خود قرار دارند. آنها به ترتیب تنها در ۵ و ۱۰ برابر فاصله‌ی زمین تا خورشید قرار دارند. برای درک این فاصله باید گفت که زمین یک واحد نجومی از خورشید فاصله دارد و نپتون فقط ۳۰ واحد نجومی و حتی پلوتو نیز به طور متوسط تنها ۳۹ واحد نجومی از خورشید دور است.

همچنین محققان دریافتند که این سیاره‌‌ی خارجی بسیار سنگین‌تر از نمونه‌‌ای است که در منظومه شمسی ما قرار دارد. سیاره‌ی داخلی دارای ۱۴ برابر جرم مشتری و سیاره خارجی دارای ۶ برابر جرم مشتری است. نورهای دیگری که در تصویر دیده می‌شوند، ستارگان پس زمینه هستند که با این منظومه فاصله زیادی دارند.

photo“الکساندر بون” دانشجوی دکترا در دانشگاه لیدن در هلند که سرپرست این تحقیقات بوده، گفت: « این کشف یک عکس از محیطی است که بسیار شبیه به منظومه شمسی ما است، اما مرحله‌ی خیلی زودتر از تکامل آن را نشان می‌دهد‌.» دایره سیاهی که درون ستاره دیده می‌شود، نتیجه استفاده از یک ابزار تصویربرداری نجومی به نام “کروناگراف”(coronagraph) است که نور ستاره را برای کمک به تلسکوپ برای شناسایی سیاره های کم نورتر مسدود می کند. این کشف با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ ( VLT) واقع در شیلی انجام شده است.

اخترشناسان تاکنون بیش از ۴۰۰۰ سیاره را خارج از منظومه شمسی شناسایی کرده‌اند که اکثر آنها توسط روش ترانزیت یا عبور از مقابل ستاره‌های خود شناسایی شده‌اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: ESO , sci-news.com