خروج سالیانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب از استان اصفهان

0
180



ایسنا/اصفهان رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان از خروج سالیانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب از استان خبر داد و گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از سمیرم و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب از فریدن و فریدونشهر خارج می شود.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در حاشیه هفدهمین جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان که امروز (یکشنبه_۱۰ مردادماه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باتوجه به وضعیت بحرانی و کمبود آب شدید در استان اصفهان، مسئولان مربوطه باید سد احداث کنند و اگر سرریزی وجود داشت به استان های دیگر برود.

وی با اشاره به اینکه وقتی خودمان محتاج آب هستیم روا نیست که آب از استان خارج شود، گفت: بحران آب در صدر مسائل استان قرار دارد که متأسفانه طی سال های گذشته بر اثر سوء مدیریت، برداشت های غیرمجاز و مجوزهای بی اساس و بی رویه دچار مشکلات جدی شده ایم.

نماینده فلاورجان در مجلس با بیان اینکه حقابه کشاورزان استان اصفهان که قبل از انقلاب خریداری کرده بودند به صنعت و شرب و قسمت های دیگر واگذار شده، افزود: یکسری مجوزهای غیرقانونی نیز در بالادست داده شده که بعضا رعایت حقابه بالادست هم نشده است. این موضوع باعث شده تأمین آب کشاورزی و شرب استان دچار چالش شود. زمانی آب آشامیدنی برای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت پیش بینی شده بود، درحالی که براساس آخرین سرشماری بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در استان زندگی می کنند و تامین آب شرب برای این عده بسیار سخت است. این شرایط باعث شده در استانی که انگ برخورداری به آن خورده با تانکر به منازل مردم آبرسانی شود.

موسوی لارگانی به خروج یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب از استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب سالیانه از سمیرم خارج می شود و ۶۰۰ میلیون متر مکعب از فریدن و فریدونشهر خارج می شود که در درجه اول حق مسلم مردم استان است. مسئولان مربوطه باید سد احداث کنند و اگر سرریزی وجود داشت به استان های دیگر برود، اما وقتی خودمان محتاج هستیم روا نیست که این آب از استان خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: جلسات متعددی برگزار کرده ایم و مردم استان اعلام آمادگی کرده اند برای احداث سد شرکتی تاسیس شود که مردم و کشاورزان سهامدار آن باشند و از دولت هیچ پولی نمی خواهیم. طبق گفته برخی کارشناسان وزارت نیرو، ۷ میلیارد متر مکعب آب طلب داریم اما هنوز هیچ آبی تحویل نگرفته ایم.

این نماینده مجلس یادآور شد: قرار بود وقتی تونل سوم تکمیل شد آب برای آشامیدن و نه صنعت به یزد برود، درحالی که همزمان با اینکه کلنگ تونل سوم کوهرنگ به زمین زده شده آب به یزد رفت و طی سال های اخیر سهم اصفهان کم شد.

وی همچنین در مورد صندوق سازگاری با کم آبی در استان، گفت: قرار بود صنعت قیمت تمام شده آب را به دولت و این صندوق پرداخت کند تا به کشاورزانی پرداخت شود که حقابه آنها را دولت بدون اجازه واگذار کرده بود، اما متاسفانه اجرایی نشد و فقط یک بار در طول چند سال گذشته آن هم با تأخیر به کشاورزان پول داده شد.

 موسوی لارگانی افزود: پرونده تحقیق و تفحص از صندوق سازگاری با کم آبی در استان باز است، اما قول هایی داده اند که منتظریم به قول هایشان عمل کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان با بیان اینکه از دستگاه قضائی انتظار داریم به عنوان مدعی العموم ورود کنند، گفت: چرا باید از مسیر هزار کیلومتر آب را از دریا شیرین کنیم و به اصفهان بیاوریم که خسارت و مشکلات زیست محیطی هم داشته باشد، اما آبی که در استان وجود دارد را به جای دیگر ببرند و ما نتوانیم در استان خودمان استفاده کنیم.

انتهای پیام

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA