چطور سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

0
318


با ورود ویروس کرونا و با توجه به نبود دارو و واکسن تخصصی برای مبارزه با این ویروس تنها راه نجات ما از شر این ویروس داشتن سیستم ایمنی قوی می باشد که در این نوشتار راهکارهای افزایش سیستم ایمنی بدن مورد بررسی قرار گرفته است. توجه داشته باشید ظرف 1 سال آینده 70 درصد انسان های کره زمین به این ویروس آلوده خواهند شد. بنابراین توجه بیش از پیش به افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مهم و ضروری است.

گلبول‌های سفید خون که به لکوسیت‌ها نیز معروف هستند، مسئولیت دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت‌ها را دارند و بخش عمده‌ای از عملکرد سیستم ایمنی بدن هستند. آنها باکتری‌های خارجی و ارگانیسم‌های دیگری را که به بدن حمله می‌کنند را می‌خورند و بنابراین مسئول ایمنی بدن (توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌ها) هستند. برخی از افراد ممکن است از نظر ژنتیکی سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشته باشند. دیگران ممکن است به دلیل عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشته باشند.

ورزش روزانه موجب تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن می شود

ایجاد یک برنامه ورزشی مناسب می‌تواند به شما در سالم‌تر بودن کمک کند. این افزایش سلامتی هم ایمنی طبیعی شما را تقویت می‌کند و هم می‌تواند سریع‌تر به  درمان بیماری ها کمک کند.
• پیاده روری روزانه به میزان حداقل 30 دقیقه بسیار مفید است.
• یک دوست و همراه برای ورزش کردن پیدا کنید تا شما را با انگیزه نگه دارد.
• اگر ورزش را دوست ندارید، سعی کنید در یک ورزش تفریحی درگیر شوید یا یک سرگرمی فعال پیدا کنید که در حین تفریح، شما را به انجام ورزش وادار نماید. برخی از نمونه‌ها می‌تواند صخره‌نوردی، اسکیت ، قایقرانی، پیاده‌روی یا حتی تماشای پرندگان در جنگل باشد.

نور خورشید (حمام افتاب برای افزایش ایمنی بسیار مفید است)

بسیاری از افراد دارای کمبود ویتامین D هستند، که اثرات مضر طولانی مدت بر سلامت انسان دارد. بهترین راه برای افزایش سطح ویتامین D، قرار گرفتن متوسط در معرض نور مستقیم خورشید است. هوای تازه به شما آسیب نمی‌رساند !

خوابیدن به اندازه کافی :

کمبود خواب می‌تواند حساسیت بیشتری برای بیماری ایجاد کند. دریافت مقدار کافی خواب در شب می‌تواند به بدن شما کمک کند تا شاداب‌تر شوید و دفاع طبیعی خود را بسازید. علاوه‌بر این، خوابیدن اضافی در اولین نشانه‌های بیماری می‌تواند به شما کمک کند تا سریعتر بهبود یابید. خوابیدن 6 تا 8 ساعت بسیار مفید خواهد بود.

دوری از سیگار و حتی دود مواد دخانی :

مطمئناً باید برای سلامتی خود از سیگار کشیدن خودداری کنید، اما حتی نزدیک بودن با افراد سیگاری، می‌توانید عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش دهید.
• اگر سیگاری هستید حتما ترک کنید.
• اگر دوستان یا اعضای خانواده شما سیگاری هستند، سعی کنید آنها را ترک دهید. در مواقعی که سیستم ایمنی بدن شما نیاز به تقویت دارد (مانند فصل سرما و آنفولانزا) در تماس با افراد سیگاری نباشید.

کاهش مصرف مواد الکلی و کافئین دار

مصرف کافئین ممکن است در حد اعتدال مشکلی نداشته باشد، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند مصونیت شما را به خطر اندازد. به یاد داشته باشید که آب بهترین منبع هیدراتاسیون سالم است و اگر سایر اقدامات تقویت‌کننده سیستم ایمنی مانند کاهش سطح استرس و خواب بیشتر را انجام دهید، ممکن است متوجه شوید که به کافئین و الکل نیاز ندارید.

پرهیز از استرس

استرس، به ویژه استرس مزمن و طولانی مدت می‌تواند یکی از بدترین دشمنان سیستم ایمنی بدن باشد. مطالعات به طور قطعی نشان داده‌اند که بین افرادی که به شدت تحت استرس هستند و درگیر بیماری کاهش سیستم ایمنی بدن هستند، رابطه مستقیمی وجود دارد.

• در صورت امکان، منبع استرس را بیان کنید. اگر یک فرد خاص یا جنبه‌ای از شغل شما وجود دارد که باعث استرس زیادی برای شما می‌شود، سعی کنید در صورت امکان تماس خود را با شخص یا فعالیت را کاهش دهید.
• اگر احساس می‌کنید برای رفع مشکلات و استرس‌های طولانی مدت به درمان نیاز دارید، به سراغ پزشک بروید.

شادی و خنده را جدی بگیرید

افرادی که احساس خوشبختی می‌کنند و وقت بیشتری را صرف خندیدن و لبخند زدن می‌کنند دارای سیستم ایمنی سالم‌تری هستند. پیدا کردن منبع طنز برای خودتان به شما این امکان را می‌دهد که حس شوخ‌طبعی داشته باشید، حتی اگر فردی کاملاً حساس باشید، شادی و خنده می‌تواند به سلامت عاطفی و مصونیت شما کمک کند.
• یک برنامه تلویزیونی یا فیلم خنده‌دار پیدا کنید که باعث خنده و آرامش شما شود.
• فیلم‌های آنلاین حیوانات یا نوزادان را که کارهای خنده دار انجام می‌دهند، تماشا کنید.
• بیشتر وقت خود را با دوستی سپری کنید که به نظر شما بسیار شوخ‌طبع است. حتی می‌توانید به او بگویید که چرا می‌خواهید وقت بیشتری را با او بگذرانید، که می‌تواند باعث شود او به حس شوخ‌طبعی خود افتخار کند.

با دیگران معاشرت کنید

معاشرت می‌تواند به تقویت سلامت روانی و در نتیجه مصونیت شما کمک کند. اگرچه ممکن است به نظر برسد که این امر با خطر بیشتری همراه است، زیرا نزدیکی با افراد دیگر (و میکروب‌های آنها) شما را در معرض بیماری‌های احتمالی قرار می‌دهد. ولی اینچنین نیست. گذراندن وقت با دوستان‌تان اولویت بیشتری دارد ، اما گاهی صحبت کردن با همکاران یا آشنایان نیز کمک می‌کند.

حسادت دشمن سلامتی است

حسادت های بیش از حد و بیجا باعث ایجاد کدورت درونی از افراد می شود که می تواند به روابط شما و دوستان و اقوامتان صدمات جبران ناپدیری وارد کنید. همچنین حسادت باعث ایجاد غم و غصه و احساس عدم خوشبختی می شود که همه اینها به شدت برای انسان مضر هستند.

خوردن غذاهای مناسب

پروتئین کافی دریافت کنید

داشتن یک رژیم متعادل عذایی اطمینان حاصل می‌کند که مواد مغذی مناسب به مغز استخوان، یعنی جایی که سلول‌های سفید خون تولید می‌شود، برسند. با اطمینان از خوردن مقدار زیادی پروتئین، که مهمترین ماده سلول‌های سفید خون است، شروع کنید. می‌توانید پروتئین کافی را از گوشت، تخم مرغ دریافت کنید.

چربی‌های مناسب را انتخاب کنید

از چربی‌های اشباع شده خودداری کنید، اما مقدار کافی از چربی‌های اشباع نشده را بخورید. چربی‌های اشباع‌شده خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهند، اما چربی‌های اشباع نشده باعث جذب ویتامین‌های محلول در چربی در بدن می‌شوند.

مقادیر محدود کربوهیدرات مصرف کنید

مصرف مقادیر مناسب گندم، ذرت و غلات به ایجاد انرژی مورد نیاز بدن برای تولید گلبول‌های سفید کمک می‌کند. با این حال، مصرف مقادیر زیاد این مواد غذایی باعث پایین آمدن سطح لنفوسیت‌های تی (از انواع سلول‌های دستگاه ایمنی بدن) و در نتیجه منجر به کاهش پاسخ ایمنی می‌شود.

سایر غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی را در رژیم غذایی خود بگنجانید

تعدادی غذای خاص وجود دارد که می‌توانند به سیستم ایمنی بدن کمک کنند. این شامل:
• سیر • پیاز • بادام‌ • لوبیا • قارچ • زغال اخته و تمشک • زنجبیل • چای سبز، ماتا و تولی و …

آنتی‌اکسیدان‌ها را از قلم نیندازید

آنتی‌اکسیدان‌ها مواد مغذی هستند که به ترمیم سلول‌های آسیب دیده در بدن کمک می‌کنند. نمونه‌هایی از آنتی‌اکسیدان‌ها بتا کاروتن، ویتامین‌های C و E، روی و سلنیوم هستند. این مواد مغذی را می‌توان در میوه‌ها یا سبزیجات خاص یافت، یا می‌توان آنها را با یک مکمل تهیه کرد.
• بتا کاروتن در زردآلو، کلم بروکلی، چغندر، اسفناج، فلفل سبز، گوجه فرنگی، ذرت و هویج یافت می‌شود.
• ویتامین C در انواع توت‌ها، کلم بروکلی، شهد، پرتقال، توت فرنگی، فلفل زنگ‌زده، گوجه فرنگی و گل کلم یافت می‌شود.
• ویتامین E در کلم بروکلی، هویج، آجیل، پاپایا، اسفناج و تخمه آفتابگردان یافت می‌شود.
• روی در گوشت قرمز، لوبیا، آجیل و غذاهای دریایی یافت می‌شود.

مصرف ویتامین‌ها و سایر مکمل ها

در مصرف مواد «تقویت کننده سیستم ایمنی» افراط نکنید

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند افزایش تعداد سلول‌های ایمنی بدن چیز خوبی است. در حقیقت، در بعضی موارد، افزایش تعداد سلول‌های «خوب» خاص در بدن شما می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. از نظر پزشکی، بهترین کاری که می‌توانید برای سیستم ایمنی بدن خود انجام دهید زندگی سالم روزانه است. درمان صحیح و به موقع برای بیماری‌ها و عفونت‌ها انجام دهید.

مصرف روی را بیشتر کنید

روی یکی از مهمترین مؤلفه‌های آنزیم‌های موجود در گلبول‌های سفید است و کمبود این ماده معدنی می‌تواند به یک سیستم ایمنی ضعیف منجر شود. می‌توانید روی را از گوشت، ماهی و شیر دریافت کنید.
• مکمل‌ها نیز در دسترس هستند، اما شما باید قبل از مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید.

نقش مس در افزایش سیستم ایمنی بدن

برای سالم بودن شما فقط به مقدار بسیار کمی مس نیاز دارید (مقدار کل مس در بدن سالم انسان فقط در حدود ۷۵ تا ۱۰۰ میلی‌گرم است)، اما این ماده نقش مهمی در عملکرد متابولیک و ایمنی بدن و خنثی کردن رادیکال‌های آزاد دارد، می‌توانید از گوشت پرندگان، سبزیجات سبز و غلات استفاده کنید.
• گفته می‌شود، مس زیاد می‌تواند باعث شود تا به عنوان یک اکسیدکننده در بدن شما عمل کند و در مقادیر بیشتر نیز می‌تواند به پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند. به همین ترتیب، باید احتیاط کنید و قبل از افزایش مصرف مس، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

نقش ویتامین C در افزایش سیستم ایمنی بدن

ویتامین C تعداد گلبول‌های سفید خون شما را افزایش داده و اثر بخشی سلول‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین یک آنتی اکسیدان است، به این معنی که از تخریب گلبول‌های سفید خون موجود جلوگیری می‌کند. علاوه بر مکمل‌ها، می‌توانید ویتامین C را از پرتقال، انواع توت‌ها و بیشتر میوه‌های مرکبات دریافت کنید.
• برای بزرگسالان، میزان بالای ویتامین C قابل تحمل حدود ۲000 میلی گرم است.

نقش ویتامین A در افزایش سیستم ایمنی بدن

ویتامین A همچنین یک آنتی اکسیدان است و به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا کارآمدتر عمل کند. علاوه بر مکمل‌ها، می‌توانید ویتامین A را از هویج، گوجه فرنگی، چیلی و کدو حلوایی دریافت کنید.

نقش ویتامین E در افزایش سیستم ایمنی بدن

ویتامین E مانند ویتامین C و A یک آنتی اکسیدان است و برای پوست و بینایی شما نیز مفید است. علاوه بر مکمل‌ها، می‌توانید ویتامین E را در روغن زیتون، آجیل و برخی میوه‌ها و سبزیجات پیدا کنید.

مکمل آغوز

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، ممکن است به مکمل نیاز داشته باشید. پودر آغوز حاوی ایمونوگلوبولین‌ها گزینه مناسبی است، زیرا بدون نسخه در قالب کپسول‌ها برای مصرف خوراکی در دسترس است. برای اکثر افراد، یک ماه مصرف هر ۵ سال یک بار کافی است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA